Interview met Arjan Breukhoven “Een programma moet een feest van herkenning en een stukje educatie hebben”

Arjan Breukhoven 1

We vonden Arjan Breukhoven bereid voor een interview waarin we samen verder spraken over zijn loopbaan als musicus. Er zijn heel veel verschillende onderwerpen die voor de musicus Arjan Breukhoven belangrijk zijn. In het eerste deel van dit interview met Arjan Breukhoven hebben wij het over zijn loopbaan, muzikale voorkeuren, familie en cd’s en dvd’s waaraan hij meegewerkt heeft als musicus.

Kun je iets meer over jezelf vertellen? Hoe is je muzikale loopbaan begonnen?

Op mijn 9e werd ik verliefd op mijn buurmeisje. Je weet zelf hoe zulke “kinderliefdes” gaan: zij ging op orgelles, dus ik wilde hetzelfde doen en begon ook met orgelles. Mijn buurmeisje stopte bij lesje 44 en ik ging door met groepsles in de kelder van muziekhandel Joh. De Heer aan het Oostplein in Rotterdam.

Ik was wat dat betreft een snelle leerling en had op een gegeven moment met ongeveer met tien minuten mijn lesjes klaar, terwijl anderen soms na twee weken het nog niet konden spelen. Dus toen ben ik verder gegaan met privéles bij meneer Koedam en vervolgens ben ik privéles gaan volgen bij Jan Brandwijk die mij in vijf jaar gereed maakte voor de studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Jan Brandwijk was zo’n beetje mijn idool. Eén van mijn grote voorbeelden toen. Hij is landelijk niet echt bekend geworden, maar speelde werkelijk fantastisch, een zeer bescheiden mens. Er zijn gave opnames van hem zoals bijvoorbeeld vanuit de Laurenskerk van Rotterdam. Hij speelde echt fenomenaal. Hij kon goed improviseren in allerlei verschillende stijlen, maar speelde ook fantastisch literatuur zoals Barok en Romantiek.

In 1985 ging ik studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ik de eerste twee jaar les kreeg van Wim van Beek. En toen hij na enkele jaren stopte vanwege zijn leeftijd werd mijn docent Bert Matter. Wat misschien wel leuk is om te vertellen dat Bert Matter een kennis was van Jan Brandwijk toen Bert in Rotterdam organist was. En dat kon ik ook wel merken in de muziekstijl. Ik kreeg hier ook veel mee van Barok en Romantiek.

Welke muziek speel je het liefst? En waarom?

Ik speel zelf veel Barok en Romantiek en dat komt ook omdat ik dit veel mee gekregen heb van mijn leermeesters. In mijn hele opleiding ben ik best wel allround met alle muziekstijlen opgevoed. Dus ik speel eigenlijk alles, van oude muziek tot moderne muziek, ook moderne muziek, al staan deze werken niet zo vaak op mijn programma’s. Ook vind ik het geweldig om te improviseren. Verder geef ik geen muziekles. Ik vind concerten geven zo leuk om te doen en je moet doen wat je leuk vindt. Al heb ik veel respect voor mijn collega’s die les geven, buitengewoon belangrijk! Goede docenten zijn van groot belang!

Wat belangrijk is als je goed wilt kunnen improviseren is dat je ook de literatuur kunt spelen vanuit verschillende muziekstijlen, zodat je helemaal in die stijl en belevingswereld kunt kruipen en dan gedegen kunt improviseren. Ik heb ook wel eens vragen gekregen van mensen bij een Masterclass hoe je goed kunt improviseren en of ik ze dat misschien kon leren? Een goed handvat om te kunnen improviseren is bijvoorbeeld het eenvoudige boekje wat Bert Matter ooit geschreven heeft: “In goede harmonie”. Goed harmoniseren is een basis voor goed improviseren. Dit boekje geeft de basis aan, het is natuurlijk niet een eindstation, maar leert je het begin van het harmoniseren op een eenvoudige wijze.

Het komt er eigenlijk op neer dat je jezelf eerst moet verdiepen in de muziek en de personen die je inspireren. Van een heel aantal musici heb ik vroeger opnames beluisterd zoals van Piet van Egmond, Feike Asma, en Klaas Jan Mulder. Dit kon ik goed gebruiken als inspiratiebron. Ook bijvoorbeeld Teke Bijlsma was een inspiratiebron voor mij. Hij kon zo geweldig na een preek improviseren op het Bätz orgel van de Lutherse kerk in Den Haag.

Kom je ook uit een muzikale familie?

Mijn vader hield van het luisteren naar orgelmuziek, hij speelde zelf eigenlijk niet. Hij ging zelden naar concerten, want mijn ouders hadden een eigen bedrijf en daar waren ze nogal druk mee. Wel nam mijn vader in de begin tachtiger jaren de Populaire Orgelbespeling van de EO op, op een cassettebandje. Tijdens deze uitzendingen werkten ook veel bekende musici mee zoals bijvoorbeeld John Propitius. Ik schreef deze improvisaties wel eens over op muziekpapier en zo speelde ik deze dan na. Die map met aantekeningen heb ik nog steeds bewaard.

Laatst hoorde onze oudste zoon Matthijs, die nu voor zijn master studeert aan het Utrechts Conservatorium en medio september 2021 hoopt af te studeren, een muziekstuk van één van die oude opnames en vroeg of ik hier ook de muziek bij had. De volledige muziek hiervan had ik niet, maar de aantekeningen had ik nog wel.

Heb je zelf ook cd’s en dvd’s opgenomen? En welke cd blijft je het meeste bij?

Door mijn hele opleiding, en ook de liefde voor muziek in z’n algemeenheid die ik vanuit huis mee kreeg, heb ik een enorm brede interesse in verschillende soorten muziek zoals lichte muziek, jazz, echte orgelmuziek, filmmuziek, psalmen, geestelijke liederen etc. Dit is ook terug te horen in de talloze cd’s die ik heb opgenomen. Ze zijn heel divers in allerlei genres van muziek. Naast vele andere stijlen heb ik bijvoorbeeld ook psalmen cd’s opgenomen, maar ook een cd met muziek van Bach & Friends. Ik vind het gewoon leuk om met veel verschillende stijlen muziek bezig te zijn en dat goed en verantwoord aan te pakken.

Hoe bepaal je wanneer je welke muziekstijl speelt?

Normaal gesproken, als er geen corona is, laat ik mij hierbij leiden door mijn muzikale agenda. Het is net afhankelijk van waar ik uitgenodigd ben en welke concerten ik te spelen heb. Op basis van welke concerten je dan hebt in het weekend bereid je de verschillende muziekstukken die aan de orde komen voor. Je moet ook niet altijd hetzelfde spelen, het moet iedere dag actief blijven studeren en jezelf uitdagen om goede kwaliteit te bewaren. Bij programma’s maken is het zoals Feike Asma wel eens zei: “Een programma moet een feest van herkenning en een stukje educatie hebben”. Door dagelijks bezig te zijn met muziek leer je zelf altijd weer nieuwe dingen en blijf je dus bezig met je eigen ontwikkeling. Als musicus studeer ik dagelijks een heel aantal uren en normaal gesproken ben ik wel zo’n 5 a 6 avonden in de week weg.

De tijd die er dan nog over blijft is niet altijd even veel en dan besteed ik die tijd aan hele andere zaken dan muziek, zoals aan mijn gezin en aan mijn hobby hardlopen. Meestal ga ik drie keer in de week een rondje hardlopen.

Je zoon Matthijs is dus ook actief in de muziek. Zijn er verder nog meer in je gezin die actief zijn in het gezin?

Wij hebben drie kinderen. Als ouders hebben wij wel gestimuleerd dat alle kinderen op muziekles gingen. Twee van mijn kinderen kozen voor gitaarles en hebben een hele tijd gitaar gespeeld. Wat ik verder ook belangrijk vind is dat je ieder kind vrij laat in zijn ontwikkeling en interesses. Natuurlijk, als je ergens aan begint dan moet je er voor gaan. Mijn andere twee kinderen zijn niet de muziek in gegaan die vonden andere dingen leuker. En het is ook goed dat ze dan zelf kiezen waar ze zichzelf prettig bij voelen.

Iedereen in ons gezin kan klassieke muziek verder wel waarderen. Het is niet zo dat als ik aan het studeren ben dat ze dan gillend weglopen. Iedereen heeft zo zijn eigen interesses.

Meer weten over Arjan Breukhoven?

Met één of twee weken hopen we deel 2 van het interview met Arjan Breukhoven te publiceren. Houdt onze website in de gaten. Ook kunt u meer informatie vinden over Arjan Breukhoven op zijn informatiepagina.

Wil je meer weten over de cd’s en dvd’s van Arjan Breukhoven. Bezoek dan ook gerust de informatiepagina die we hierboven genoemd hebben.

Wilt u ook als musici een interview zoals Arjan Breukhoven op onze website? Neem dan contact met ons op via: adverteren@refomuziek.nl